eSports med Kevin - COVIDs effekt på e-sporten

eSports med Kevin - här snackar vi nyheter om både CS GO och DOTA2. Vi täcker även andra intressanta e-sporter och turneringar. Mycket gott att tugga på varje vecka!

esport covid 19

Även om alla e-sporter sker framför skärmen där inte någon närkontakt finns, utsätts spelarna (som vi alla) för risken att bli smittad av covid-19 i privatlivet. 

Det gör att turneringar och spel utanför hemmet eller lagets egna rum, ställs in. Trots restriktioner går det ju dock fortfarande att utöva sporten. 

Faktum är att under pandemin flera professionella fotboll-och-basketboll spelare vänt sig till online sporten i underhållningssyfte.

 

Vi ser bland annat den brasilianske fotbollsspelaren Neymar lira CSGO på Twitch.tv.

Effekterna av online turneringar

Nätverksskillnaden

Alla kval till turneringar skedde över nätet även när COVID-19 inte påverkade e-sporten, så nätverksskillnaden har alltid varit en viktig faktor för spelarna.

Dock sker kvalen regionalt, vilket betyder att lag i Nordamerika endast spelar mot varandra medan lag i Europa spelar mot varandra och så vidare.

Nu, när till och med slutspelen spelas online, ser vi allt fler pauser i matcher på grund av att spelarna upplever nätverksstrul. Ibland dröjer matcherna över en halvtimme, vilket i sin tur skjuter fram senare matcher.

För lag som spelar mot varandra på olika kontinenter blir det ännu svårare eftersom det ena laget kommer ha längre responstid än det andra.

Publiklösa Finaler

En annan stor faktor är faktiskt publiken.Om du någonsin kollat en final i e-sport kanske du har märkt att publiken brukar hypa när något viktigt händer i matchen.

Trots ljudisolerade hörlurar, och ibland spelarbås, kan spelarna märka av just detta. Ofta på grund av vibrationer eller liknande.

Det ger ett ganska stort övertag att veta om någon går osynlig i DotA2 och just ska attackera en motståndare. Eller, i CSGO, att någon kommer bakifrån och ska kniva motståndaren.

Även publikens närvaro påverkar nyare spelare som kanske inte har spelat storfinal ännu och känner att pressen är olidlig. I dagsläget kan de sitta mer bekvämt hemma och prestera bättre.

Mindre resande för spelarna

Förmodligen den mest positiva faktorn för spelarna är att de slipper resa så ofantligt mycket.

Med tanke på hur många arrangörer och turneringar det finns runt om i världen händer det ofta att spelarna inte får någon tid att riktigt koppla av hemma, innan nästa flyg måste tas.

Jag minns en CSGO final när lagkaptenen Finn ”karrigan” Andersen, Mousesports, hade ett flyg att passa bara några timmar efter att deras match hade startat. Skulle han missa flyget hade det blivit juridiska problem. Kämpigt! Det slutade med att han fick lämna innan sista kartan spelades för att hinna med flyget.

Vi kan konstatera att pandemin påverkar oss alla, både på gott och ont. Vi hoppas såklart att vi har ett mer normalt 2021 framför oss. Kanske har e-sporten då utvecklats ännu mer och tagit lärdom från detta overkliga år.

esport-covid-750

Vi kan konstatera att pandemin påverkar oss alla, både på gott och ont. Vi hoppas såklart att vi har ett mer normalt 2021 framför oss. Kanske har e-sporten då utvecklats ännu mer och tagit lärdom från detta overkliga år.

ESPORTS-MED-KEVINOm bloggaren: 

Som pojke drömde jag att bli en av de stora CS-proffsen men 15 år senare nöjer jag mig med att bevaka allt och alla inom CS och Dota.

Jag började som 10-åring att spela CS på Pottis lancafé i Trollhättan. 

Där spelade jag dagligen, i hopp om att få träffa legendaren själv. Detta förgäves, då han var upptagen att tillsammans med HeatoN och SK dominera CS-scenen.  

Men, han är fortfarande drömgästen i min egen Esport pod, P0DBot. 

Självklart döpte jag podden efter P0D-bottarna i Counter-Strike 1.5 🙂
Förra avsnit

LÄS MER OM ESPORT